Tuesday 9 June 2009

288میلیارد تومان هزینه تبلیغات احمدی‌نژاد؟

با نزدیک شدن به 22 خرداد، تجمیع اطلاعات مالی هزینه‌های ستادهای تبلیغاتی دکتر احمدی‌نژاد، حاکی از 288میلیارد تومان هزینه مالی است.

به گزارش خبرنگار «دولت امید»، این هزینه‌ها که شامل مخارج ستادهای اصلی و ستادهای حامی و حاشیه‌ای دکتر احمدی‌نژاد است، تنها در 6 مورد از هزینه‌های تبلیغاتی شامل پیامک (SMS)، چاپ و توزیع تبلیغات کاغذی، اجاره مکان‌ها، انتقال افراد و کرایه خودروهای تبلیغی در سطح شهر برآورد شده است.



بنابر این گزارش، طبق بررسی‌های صورت گرفته، تعداد 750 میلیون پیامک در اندازه‌های مختلف از سوی ستاد دکتر احمدی‌نژاد ارسال شده است که با احتساب تعداد حروف متوسط آن، هزینه هر پیامک 15 تومان برآورد می‌شود.

همچنین حدود 65میلیون قطعه انواع تبلیغات کاغذی شامل پوستر، بروشور و نشریه چاپ و توزیع شده است که هزینه چاپ هر قطعه به طور متوسط حدود 150تومان و هزینه توزیع آن 70تومان می‌باشد.

در چاپ و نصب بنرها نیز در 25 استان کشور، در هراستان به طور متوسط 10هزار بنر چاپ و نصب شده است و در 5 استان بزرگ کشور شامل تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و آذربایجان شرقی نیز حدوداً 30هزار بنر تهیه و نصب شده است که هزینه چاپ و داربست هر بنر به طور متوسط 100هزار تومان می‌باشد.

در بخش کارناوال‌های انتخاباتی نیز با توجه به این که خودروهای اجاره شده از سوی ستاد دکتر احمدی‌نژاد بدون احتساب هزینه راننده و بنزین برابر با یک میلیون و دویست هزار تومان برای 15 روز کرایه شده و 800هزار تومان نیز بابت هزینه بنزین و راننده پرداخت شده که با این حساب، هزینه هر خودرو با راننده در 15 روز برابر با 2میلیون تومان بوده است. این در حالی است که در کل کشور 50هزار خودرو، به ویژه تاکسی‌ها کرایه شده‌اند که در 600 شهر و 5 کلان شهر کشور 14 ساعت در روز در حال تردد می‌باشند.

در بخش هزینه‌های انسانی نیز علاوه بر نیروهای داوطلب، حدود 30هزار نفر در 400 شهر عادی و 20هزار نفر در 5 کلانشهر از میان دختران و پسران برای سه هفته استخدام شده‌اند که به طور متوسط به هر فرد یک میلیون تومان پرداخت شده است. هزینه‌های انجام شده درباره خودرو و نیروی انسانی، سوالات بسیاری از مردم در مواجهه با تیپ‌های اجتماعی که شباهتی به طیف احمدی‌نژاد ندارند را پاسخ می‌دهد.

هزینه کرایه ساختمان برای ستادهای انتخاباتی احمدی‌نژاد در کل کشور نیز که با اجاره حدود 7500 ساختمان در 600 شهر و کلانشهر تأمین شده است، به طور متوسط برابر با 5/4 میلیون تومان برای هر ساختمان است.

همچنین به طور متوسط، مبلغ 5میلیون تومان تنخواه برای هزینه‌های جاری ستادها شامل غذا و تجهیزات به هر ستاد اختصاص یافته است.

در بخش هزینه‌های حمل‌ونقل با توجه به انتقال هواداران دکتر احمدی‌نژاد از شهرها و روستاهای کوچک به مراکز استان جهت میتینگ‌های انتخاباتی و انتقال بخشی از هواداران به تهران جهت حضور در برنامه‌ها، به طور متوسط در طول یک ماه تبلیغات صورت گرفته در هر روز در هر استان، 3هزار نفر جا به جا شده‌اند که به طور متوسط مبلغ 12هزار تومان جهت هزینه رفت و برگشت و غذا برای آن‌ها هزینه شده است.

محاسبات فوق در حالی صورت گرفته است که دکتر محمود احمدی‌نژاد در مناظره با مهدی کروبی، هزینه‌های تبلیغاتی وی را صدمیلیارد تومان اعلام کرد، در حالی که تبلیغات کروبی فاقد ردیف‌های 1 و 4 بوده و سایر ردیف‌ها، هزینه وی نیز کمتر از یک سوم احمدی‌نژاد می‌باشد. بنابراین اگر عدد اعلام شده از سوی دکتر احمدی‌نژاد در صداوسیما ملاک قرار گیرد هزینه‌های تبلیغاتی دکتر احمدی‌نژاد بالغ بر 378میلیارد تومان خواهد شد که بیش از محاسبات فوق می‌باشد.

No comments: